APACHES: Human-Centered and Project-Based Methods in Higher Education

Archive ouverte : Communication dans un congrès

Vermeulen, Mathieu | Karami, Abir, | Fleury, Anthony | Bouchet, François | Mandran, Nadine | Laval, Jannik | Labat, Jean-Marc

Edité par HAL CCSD ; Springer

International audience. Human-centered project-based teaching methods have proved their efficiency and popularity in the last decade. Such practice emphasizes the existence of interdisciplinary skills that students manipulate and incrementally learn to master throughout their higher education curriculum. This paper addresses some questions around the integration and evaluation of interdisciplinary skills. The first question focuses on the establishment of a skill-based approach to keep track of the students’ competencies over human-centered computing skills all along their curriculum. To this end, we discuss the advantages and disadvantages of existing approaches in the context of agile practices and interdisciplinary skills in human-centered project-based teaching methods. The second question deals with the tools that can accompany such approach and how they can affect the teaching courses, the university instructors’ habits and the motivation of the students. A semi-structured interviews were conducted with five instructors regarding these two questions. One main conclusion is the need to keep track of the students progress during the courses to help an efficient follow up. For this end, we propose to co-design a framework named APACHES.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

Toward an Innovative Educational Method to Train Students to Agile Approach...

Archive ouverte: Article de revue

Laval, Jannik | 2021-05-28

International audience. Introduced in 2013, the A.L.P.E.S. approach (AgiLe aPproaches in higher Education Studies) aims to apply agile practices to teaching. Agile approaches are project management practices for IT ...

Promouvoir et soutenir la Pédagogie Par Projet Centré Humain dans le supéri...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Lebis, Alexis | 2020-02-05

International audience. La pédagogie par projet a su montrer son efficacité et l'on constate un accroissement de sa popularité dans l'enseignement supérieur. Cette pratique met l'accent sur les compétences interdisc...

L’habitat intelligent et sa capacité à s’adapter: vers une approche centrée...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Bout, Clément | 2021-07-01

National audience. Cet article présente les travaux qui serviront de base à la réalisation d'un modèle d'habitat intelligent adaptatif multi-résidents centré utilisateur. Nous y présentons en premier lieu le context...

Du même sujet

Grand angle sur les pré-incubateurs étudiants : les Hubhouse

Archive ouverte: Type de document indéfini

Baeza, Carole | 2016

International audience

Gestion des incidents en classe, pratiques professionnelles des enseignants...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Robbes, Bruno | 2015-05-20

International audience

Apprendre en jouant

Archive ouverte: Type de document indéfini

Sanchez, Eric | 2020-10-08

National audience. On devrait rendre l’enseignement plus ludique ! Quel professeur n’a jamais entendu cette affirmation, de la part de parents – ou même de collègues – qui voient dans le jeu une solution idéale pour f...

Design Games and Game Design: Relations Between Design, Codesign and Seriou...

Archive ouverte: Type de document indéfini

Alvarez, Julian | 2019-04-08

International audience

(Se) former à l’éthique professionnelle : enjeux et perspectives

Archive ouverte: Article de revue

Aiguier, Grégory | 2018-01

International audience

Présentation du numéro « (Se) former à l'éthique : enjeux et perspectives »

Archive ouverte: Article de revue

Didier, Christelle | 2018-02-01

International audience

Chargement des enrichissements...