Science et mythologie dans les oeuvres d'Howard Phillips Lovecraft

Archive ouverte : Type de document indéfini

Gorusuk, Elisa

Edité par CCSD

This essay suggests a thematic and comparative approach of three short stories and two novellas written by Howard Phillips Lovecraft: The Call ofCthulhu (1926), The Shadow Over Innsmouth (1931), The Shadow Out of Time (1934), The Case of Charles Dexter Ward (1927) and At the Mountains of Madnesss (1931). This analysis studies the scientific aspect of the works in order to understand the meanings and the consequences of the rational dimension within the fiction and in regards to the American context of the author's time. Secondly, the irrational dimension of the stories is analysed so that we can understand the involvement of myths and legends. These two dimensions lead then to a third one in which the sublime and the grotesque interact through classical motifs and the notion of a modern fantastique genre in litterature as Lovecraft seems to be a transition towards science-fiction. The essay aims thus at grabbing the meaning of this association between science and mythology in the context of the twenties and the thirties in the United States. . Cette étude propose une approche thématique et comparative de trois nouvelles et deux romans courts écrits par Howard Phillips Lovecraft: The Call ofCthulhu (1926), The Shadow Over Innsmouth (1931), The Shadow Out of Time (1934), The Case of Charles Dexter Ward (1927) et At the Mountains of Madnesss (1931). Cette analyse étudie l'aspect scientifique des œuvres dans le but de comprendre la signification et les conséquences de la dimension rationnelle au sein de la fiction et dans le contexte américain du temps de l'auteur. En second lieu, la dimension irrationnelle des récits est analysée pour comprendre l'implication des mythes et légendes. Ces deux dimensions mènent à une troisième dans laquelle le sublime et le grotesque interagissent à travers des motifs classiques et à travers la notion d'un genre fantastique moderne en littérature puisque Lovecraft semble être une transition vers la science-fiction. L'étude vise donc à saisir la signification de cette association entre science et mythologie dans le contexte des années vingt et trente aux États-Unis.

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