Varietals of capitalism : a political economy of the changing wine industry / Xabier Itçaina, Antoine Roger, and Andy Smith

Livre

Itçaina, Xabier (1971-....). Auteur | Roger, Antoine (1974-....) - politiste. Auteur | Smith, Andy (1963-....) - politiste. Auteur

Edité par Cornell University Press - 2016

"Varietals of Capitalism shows that politics is an omnipresent part of the economics of wine and of economic activity in general. Based on a four-year research project encompassing fieldwork in France, Spain, Italy, and Romania, Xabier Itçaina, Antoine Roger, and Andy Smith examine the causes and effects of a radical reform adopted at the EU level in 2008. Regulatory change politically transformed the rationale of EU support to the wine industry, from shaping the supply side to encouraging producers to adapt to the demands of a supposedly "new consumer." To explain the adoption and impact of the reform, the authors develop an analytical framework to capture the actors - their perceptions, preferences, and interdependencies - within an industry crisscrossed by institutions located at the global, European, national, and local scales. This framework combines concepts and lessons from historical institutionalism and regulationist economics, Bourdieu's field theory, and the sociology of public policymaking. The authors reject accounts that attribute policy change simply to material determinants and “the invisible hand of the market.” They emphasize the crucial importance of institutions within sectors of the economy, and propose ways to bolster constructivist approaches to political economy by linking industrial change to scientific and bureaucratic balances of power. This book's novel focus on different levels of institutional impact should prove influential in the study of the politics of industry, and more broadly within the comparative analysis of capitalism"--Publisher's website

Autres documents dans la collection «Cornell studies in political economy»

Vérification des exemplaires disponibles ...

Suggestions

Du même auteur

Dictionnaire de la pensée politique : idées, doctrines et philosophes / Oli...

Livre | Nay, Olivier (1968-....). Auteur | 2005

Le capitalisme à travers champs : étudier les structures politiques de l'ac...

Livre | Roger, Antoine (1974-....) - politiste. Auteur | 2020

Comment expliquer qu'un mode d'organisation capitaliste - fondé sur un principe d'accumulation continue - autorise la perpétuation d'activités qui obéissent à une autre logique et paraissent lui poser des limites? Pour résou...

Le gouvernement de l'Union européenne : une sociologie politique / Andy Smi...

Livre | Smith, Andy (1963-....) - politiste. Auteur | 2004

Du même sujet

Wine economics / Stefano castriota

Livre | Castriota, Stefano. Auteur | 2020

Guide du viticulteur : bien produire et bien vendre

Livre | 1987 - Nouv. éd. compl

L' économie du vin : la crise et les remèdes / Jean-François Auby

Livre | Auby, Jean-François (19..-....). Auteur | 2007

Les vins effervescents : du terroir à la bulle / Gérard Liger-Belair, Joël ...

Livre | Liger-Belair, Gérard (1970-....). Auteur | 2008

Les vins de France et du monde / Aurélie Labruyère, Raphaël Schirmer, Marjo...

Livre | Labruyère, Aurélie (19..-....). Auteur | 2015 - [Nouvelle édition revue]

Savoir vendre le vin : le marketing du vin / Emmanuelle Rouzet, Gérard Segu...

Livre | Rouzet, Emmanuelle. Auteur | 2022 - 5e édition

Dans un contexte de plus en plus difficile (production mondiale en hausse, demande globale en baisse, forte concurrence et pandémie), il est devenu incontournable pour les professionnels du vin d'avoir recours au marketing et aux...

Chargement des enrichissements...