Enchérir ou négocier : quelle forme préférable de marché ?

Archive ouverte : Article de revue

Mignot, Sylvain | Vignes, Annick

Edité par HAL CCSD ; Éd. techniques et économiques ; De Boeck Université

International audience. On some particular markets, people have the choice to sell (or buy) their merchandise through pairwise transactions or auctions. Each agent can use a market design one day and the other design the other day. From the empirical study of the Boulogne-sur-Mer fish market, we show that, at a macro level, this organization is a stable one, significant quantities being traded on each sub-market every day. At a micro-level, it appears that agents have different strategies, some of them being mostly loyal to a particular mechanism when some others regularly switch. A third important result is that the most expensive species of fish are selling at a higher price through negotiation when the cheapest ones are sold at higher prices through auctions. This article then presents an agent-based model which help to understand under which conditions this particular organization is a stable one. . Sur certains marchés, les ventes peuvent se faire de gré à gré ou en enchères: c’est le cas du marché au poisson de Boulogne-sur-Mer sur lequel se fonde l’analyse empirique de cet article. Nous y montrons que, alors que les agents peuvent quotidiennement passer d’un mécanisme de vente à un autre, l’organisation du marché est stable au niveau agrégé, avec des quantités significatives s’échangeant chaque jour sur les deux sous-marché. Au niveau micro, nous mettons en évidence que les agents mobilisent des stratégies différentes, certains privilégiant un mécanisme de vente, d’autres en changeant régulièrement. Une certaine spécialisation apparaît : les produits les plus chers se vendent à des prix plus élevés de gré à gré, quand les poissons meilleur marché se vendent plus cher en enchères. Un modèle basé-agent permet de comprendre les conditions de stabilité de cette organisation. L’influence de l’hétérogénéité des biens sur le comportement des individus et le rôle des liens sociaux sont tour à tour analysés.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

Enchérir ou négocier : quelle forme préférable de marché?

Archive ouverte: Pré-publication, document de travail, ...

Mignot, Sylvain | 2015

On some particular markets, people have the choice to sell (or buy) their merchandise through pairwise transactions or auctions. Each agent can use a market design one day and the other design the other day. From the empirical stu...

To trust or to bid: an empirical analysis of social relationships on a fish...

Archive ouverte: Pré-publication, document de travail, ...

Mignot, Sylvain | 2016-04-16

This article analyses the influence of trust on the functioning of a fish market, where agents can choose between bidding or exchanging through bilateral transactions. Even if it is well accepted in economy that trust plays an imp...

The Many Faces of Agent-Based Computational Economics: Ecology of Agents, B...

Archive ouverte: Article de revue

Mignot, Sylvain | 2020-06-01

International audience. This paper presents an overview of how agent-based computational economics can contribute to the study of economic systems. It highlights the way these models can improve our understanding of...

Du même sujet

Enchérir ou négocier : quelle forme préférable de marché?

Archive ouverte: Pré-publication, document de travail, ...

Mignot, Sylvain | 2015

On some particular markets, people have the choice to sell (or buy) their merchandise through pairwise transactions or auctions. Each agent can use a market design one day and the other design the other day. From the empirical stu...

Gérer les crises avec les média sociaux ? : une approche pluridisciplinaire...

Livre | Rizza, Caroline (19..-....). Directeur de publication | 2022

Lors d’un évènement majeur, les citoyens mobilisent les media sociaux pour obtenir ou partager des informations, prendre des nouvelles de proches, exprimer leur solidarité ou encore organiser une réponse à la crise. En France...

La communication de crise à l'ère du numérique : stratégies, processus et p...

Livre | Ivanov, Ivan (1980-....). Auteur | 2021

Cet ouvrage est le fruit de travaux de recherche menés depuis plus de 10 ans dans le domaine des relations publiques et de la communication organisationnelle. Il présente les grands concepts qui irriguent le champ de la communic...

The social network business plan : 18 strategies that will create great wea...

Livre | Silver, David (19..-....). Auteur | 2009

Social media metrics secrets : do what you never thought possible with soci...

Livre | Lovett, John N.. Auteur | 2011

Description de l'éditeur disponible à l'adresse

Social network analysis : history, theory and methodology / by Christina Pr...

Livre | Prell, Christina. Auteur | 2012

Chargement des enrichissements...