Generations Boomers, X and Y : Obstacles to Doing Business Faced by Entrepreneurs in the North of France. Générations Baby-Boomers, X et Y : Les barrières entrepreneuriales des entrepreneurs dans le Nord de la France

Archive ouverte : Article de revue

Assaidi, Abdelouahid | Kizaba, Godefroy | Guilluy-Sulikashvili, Natalia

Edité par HAL CCSD ; Recherches et Publications en Management A.S.B.L.

International audience. Entrepreneurial activity is exercised by different generations and one notices the impact of personal profiles and characteristics (age, gender, entrepreneurial experience, values, culture, areas of study, etc.) on the entrepreneurial behaviors of business creators. What are the conditions that favor or frustrate entrepreneurial activity ? The study of the characteristics of the different generational cohorts illuminates the link between entrepreneurial age and spirit. Our research is based on an inquiry into 263 entrepreneurs divided by their generations (Boomers, X and Y). The main aim of this work is to identify obstacles to business activity relevant to each generation. The present study underlines the evidence that the generational factor influences the perception of entrepreneurial obstacles and barriers. . L’activité entrepreneuriale est exercée par des représentants des différentes générations et on perçoit un impact du profil et des caractéristiques personnelles (âge, sexe, expérience entrepreneuriale, valeurs, culture, domaine d’étude, etc.) sur les comportements entrepreneuriaux des créateurs. Quelles sont les conditions qui favorisent ou font obstacle à l’activité entrepreneuriale ? L’examen des caractéristiques de différentes générations donne un éclairage sur le lien entre l’âge et l’esprit de l’entreprise. En nous appuyant sur une enquête de la population du Nord-Pas-de-Calais constituée de 263 entrepreneurs, répartie en fonction de leurs générations (Baby-Boomers, X et Y), nous examinons la nature des éléments constituant des freins à l’activité entrepreneuriale. Notre travail de recherche met en évidence le fait que le facteur générationnel influe sur la perception des obstacles et des barrières à l’entrepreneuriat.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

Making Roubaix More Attractive. Construction de l’attractivité de la ville ...

Archive ouverte: Article de revue

Guilluy-Sulikashvili, Natalia | 2020-12-16

International audience. The purpose of our study is to show how the city of Roubaix could rebuild its attractiveness. To that purpose, the offer and competitive advantages of the city were studied with the help of t...

Motivations and barriers of entrepreneurs in Moscow and the Moscow Region

Archive ouverte: Article de revue

Sulikashvili, Natalia | 2021-08-24

International audience. The main goal of this research is to examine the motivation of entrepreneurs from Moscow and the Moscow region in conducting entrepreneurial activity in present economic conditions, and to id...

An Analysis on Managerial Behavior of Generation X Entrepreneurs Across Cul...

Archive ouverte: Article de revue

Guilluy-Sulikashvili, Natalia | 2016

International audience. The understanding of culture and cultural differences is a key determinant of success of professional relations in a foreign country. Using an example of a Generation X entrepreneur, in this ...

Du même sujet

Recruter aujourd'hui : comment séduire les nouvelles générations ? / Pierre...

Livre | Bultel, Pierre. Auteur | 2021

Travailler pour vivre ou vivre pour travailler ? À cette question qui taraude toutes les générations, les milléniums répondent sans hésitation. Dès lors, le recrutement n'implique plus un rapport "dominant-dominé" dans leq...

Millennial burn-out : X,Y,Z, comment l'arnaque des "générations" consume la...

Livre | Cocquebert, Vincent. Auteur | 2019

Narcissiques mais engagés, nonchalants mais hyperactifs, slasheurs mais en quête de stabilité… Et si les millennials n’existaient pas ? Derrière cet énième mythe générationnel : une armée de marketeurs et autres consultan...

Cycles de vie et générations / Denis Kessler,... et André Masson,..., Eds

Livre | 1985

Manager la génération Z : mieux appréhender les nouveaux comportements / Él...

Livre | Gentina, Élodie (1982-....). Auteur | 2023

"La génération Z (née entre 1995 et 2010) représente aujourd’hui un tiers de la population mondiale. Connectée, agile et porteuse d’une nouvelle vision du monde, elle exprime des préoccupations fortes, complexes et parfois contrad...

What's next, Gen X ? : keeping up, moving ahead, and getting the career you...

Livre | Erickson, Tamara J. (1954-....). Auteur | 2010

Shaping Generation X : your teen years. Taking stock : Generation X today. What are they thinking? : the other four generations. What do you want? : resetting your life and work priorities. A hard look at the options ahead : the r...

An Analysis on Managerial Behavior of Generation X Entrepreneurs Across Cul...

Archive ouverte: Article de revue

Guilluy-Sulikashvili, Natalia | 2016

International audience. The understanding of culture and cultural differences is a key determinant of success of professional relations in a foreign country. Using an example of a Generation X entrepreneur, in this ...

Chargement des enrichissements...