Why and How Do They Chose to Become Engineers?

Archive ouverte : Communication dans un congrès

Simonnin, Patrick | Didier, Christelle

Edité par HAL CCSD

This paper presents the first results of a still on-going longitudinal and qualitative study with typical students in French "Engineering Schools‟. It tends to prove that a good half of these students, at the beginning of their studies, do not really know what kind of profession they would like to carry on. And nearly a third part of the others choose this course of study because they believe that it is a quite good training, which will allow them to take up the career they are longing for... this latter not being an engineer career! In order to throw some light on these results, we try to give some interpretations, taking into account the specificity of the French Higher Education.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

Gap Year in french engineering curricula. Gap Year in french engineering cu...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2012-09-24

This study began with a simple astonishing observation. In the very specific context of Engineering Education in France (mainly given in rather elitist "Grandes Écoles"), a new phenomenon is taking root at an ever-increasing rate,...

Students without a vocation in French Engineering Schools at the end of the...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Simonnin, Patrick | 2013-09-18

International audience

Du rôle émancipatoire des césures dans la formation des ingénieurs

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2012-05-23

La communication que nous présentons ici porte sur un " dispositif scolaire non académique ", c'est-à-dire une offre conçue par des directions d'écoles d'ingénieurs pour les étudiants futurs ingénieurs - appelés " élèves-ingénieur...

Du même sujet

The French higher education system's response to the call for a preparation...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2010-10-13

International audience. The French higher education system's response to the call for a preparation for social responsibility The question preceding the response is somewhat ambiguous. The title suggests that there ...

Gap Year in french engineering curricula. Gap Year in french engineering cu...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2012-09-24

This study began with a simple astonishing observation. In the very specific context of Engineering Education in France (mainly given in rather elitist "Grandes Écoles"), a new phenomenon is taking root at an ever-increasing rate,...

Du rôle émancipatoire des césures dans la formation des ingénieurs

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2012-05-23

La communication que nous présentons ici porte sur un " dispositif scolaire non académique ", c'est-à-dire une offre conçue par des directions d'écoles d'ingénieurs pour les étudiants futurs ingénieurs - appelés " élèves-ingénieur...

La formation à l'éthique à l'aune de la professionalisation des études médi...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2013-02-07

Contexte L'évolution du statut de l'éthique dans les cursus en santé et dans les études d'ingénieur questionne aujourd'hui les modalités de cet enseignement et la posture spécifique du formateur en éthique. Le mouvement de profess...

Students without a vocation in French Engineering Schools at the end of the...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Simonnin, Patrick | 2013-09-18

International audience

A sociological approach of women engineer and the role of interdispclinarit...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Didier, Christelle | 2011-06-23

How to attract more young people in engineering and technology studies? How to attract more women and therefore improve the balance between male and female engineers in society? These are the two questions this conference intends ...

Chargement des enrichissements...