A cross-cultural study of the persuasive effects of sexual and fear appealing messages : a comparison between France, Denmark, Thailand and Mexico

Archive ouverte : Communication dans un congrès

de Barnier, Virginie | Maille, Virginie | Valette-Florence, Pierre | Gallopel, Karine

Edité par HAL CCSD ; ACR Asia

International audience. This exploratory study investigates the moderating influence of culture on the persuasiveness of fear appeal versus sexual appeal in advertising. An experiment was conducted on a sample of 392 subjects (160 from France, 60 from Denmark, 100 from Thailand and 72 from Mexico). A univariate analysis of variance was performed with two main effects (country and type of ad) and one interaction effect. The findings revealed that all effects are statistically significant and that both the type of ad and the country where the data have been collected do have an effect on the attitude toward the brand (Ab). Globally, sexual appealing ads generate higher Ab than fear appealing messages. The highest Ab scores have been found in Mexico and Thailand whereas the lowest Ab scores have been measured with French subjects. Finally, limitations of this study are underlined and issues for further research are discussed.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

Should Luxury be described in a concrete language? The influence of online ...

Archive ouverte: Proceedings / Recueil de communications

Cervellon, Marie-Cécile | 2016-04

This research uses the Construal Level Theory framework (Trope & Liberman, 2010) to understand the influence of product description on purchasing luxury vs. accessible products online. In a field experiment, French participants (n...

L’influence de l’appartenance sociale et de la créativité sur les comportem...

Archive ouverte: Article de revue

Maille, Virginie | 2021-07-01

International audience. Pourquoi les adolescents s’engagent-ils dans des comportements de consommation immoraux, comme changer un prix ou mentir pour obtenir une remise ? S’appuyant sur la théorie du besoin d’appart...

Du même sujet

Droit des obligations : 2022 / Stéphanie Porchy-Simon,...

Livre | Porchy-Simon, Stéphanie (1969-....) - juriste. Auteur | 2021 - 14e édition

La 4e de couverture indique : "De l'achat d'un billet de train à l'acquisition d'un bien immobilier, le droit des obligations est au coeur des préoccupations humaines : il régit l'ensemble des contrats que passent quotidienneme...

Droit administratif : licence 2 : le principe de légalité : sources et limi...

Livre | Pollet, Delphine (1977-....). Directeur de publication | 2023 - [2023-2024]

Anti-fautes d'espagnol / [direction de la publication, Carine Girac-Marinie...

Livre | Girac-Marinier, Carine (19..-....). Directeur de publication | 2013 - [2ème édition]

Explique les grandes catégories (noms, verbes, syntaxe, etc.), énonce les règles fondamentales, donne de nombreux exemples avec des encadrés sur les points essentiels à retenir. Comporte une centaine de tableaux de conjugaiso...

Le grand manuel du TAGE MAGE® : 18 tests, 200 fiches, 2 400 vidéos / Arnaud...

Livre | Sévigné, Arnaud. Auteur | 2023 - 8e édition

Les grands arrêts de la jurisprudence administrative / Marceau Long,... Pro...

Livre | Long, Marceau (1926-2016). Auteur | 2023 - 24e édition

Code général des impôts : annoté / [France]

Livre | Zaquin, Gérard. Auteur du commentaire | 2023 - [2023]

Chargement des enrichissements...