International Transport costs: New Findings from modeling additive cost

Archive ouverte : Pré-publication, document de travail, ...

Daudin, Guillaume | Héricourt, Jérôme | Patureau, Lise

Edité par HAL CCSD

International transport costs do have an additive part. How large is it? Does it matter?This paper provides new answers to these questions. Using information contained in the US imports flows from 1974 to 2019, we develop an empirical model that disentangles the ad-valorem and the additive components of international transport costs. The per-unit component of transport costs rep-resents a sizeable share of total transport costs, between 30% and 45% depending on the year and the transport mode considered. We then investigate the important consequences of additive costs, under two different perspectives. First, modelling varying additive costs modifies the decomposition of transport costs time trend between the reduction in “pure” transport costs and trade composition effects, the latter playing a minor role. Second, we revisit the welfare gains of the transport costreduction in presence of additive costs. In this regard, we shed light on the welfare variations in-duced by the international trade acceleration and the “hyper-globalization”, as well as the key role of additive transport costs in determining those welfare variations. Neglecting the additive component substantially underestimates the welfare gains of the transport cost decrease. . Les coûts du transport international ont une part additive. Quelle est l’ampleur de cette dernière ? Est-ce important pour l’analyse économique ? Cet article apporte de nouvelles réponses à ces questions. A cet effet, nous développons une méthodologie empirique permettant de distinguer précisément les composantes multiplicative et additive des coûts de transport internationaux, que nous appliquons sur des données exhaustives d’importations pour les États-Unis sur la période 1974-2019. L’analyse révèle que la composante additive représente une partie significative des coûts de transport totaux, comprise entre 30 et 45% selon l’année et le mode de transport considéré. Dans un second temps, nous évaluons les conséquences pour l’analyse économique de cette importance des coûts additifs, sous deux angles différents. Tout d’abord, la modélisation de coûts additifs variables modifie la décomposition de la tendance temporelle des coûts de transport, entre d’une part la réduction des coûts de transport "purs" et d’autre part les effets de composition du commerce, ces derniers jouant un rôle mineur. Par la suite, nous réévaluons les gains de bien-être produits par la réduction des coûts de transport en présence de coûts additifs. A cet égard, nous mesurons les variations de bien-être induites par l’accélération du commerce international observée à partir des années 1980 et le phénomène d’hyper-mondialisation, ainsi que le rôle-clé des coûts de transport additifs dans la détermination de ces variations de bien-être. Nous montrons ainsi que négliger la composante additive des coûts de transport conduit à sous-estimer considérablement les gains de bien-être produits par la décrue de ces coûts.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

International Transport costs: New Findings from modeling additive costs

Archive ouverte: Pré-publication, document de travail, ...

Daudin, Guillaume | 2018-09-03

This paper investigates the pattern of international transport costs over time, using information contained in the US imports flows over 1974-2013. First, we document the importance of the per-unit (additive) component of transpor...

International transport costs: New findings from modeling additive costs

Archive ouverte: Article de revue

Daudin, Guillaume | 2022-05-05

International audience. This paper investigates the pattern of international transport costs over time, using information contained in the US imports flows over 1974-2013. First, we document the importance of the pe...

Les contraceptés : enquête sur le dernier tabou / scénario Guillaume Daudin...

Livre | Daudin, Guillaume (19..-....). Auteur | 2021

Pour le plus grand bonheur des hommes, la contraception - sa charge mentale, ses effets secondaires - est aujourd'hui encore considérée comme une affaire de femmes. Au détour d'une conversation, Guillaume et Stéphane réalisen...

Du même sujet

International Transport costs: New Findings from modeling additive costs

Archive ouverte: Pré-publication, document de travail, ...

Daudin, Guillaume | 2018-09-03

This paper investigates the pattern of international transport costs over time, using information contained in the US imports flows over 1974-2013. First, we document the importance of the per-unit (additive) component of transpor...

International transport costs: New findings from modeling additive costs

Archive ouverte: Article de revue

Daudin, Guillaume | 2022-05-05

International audience. This paper investigates the pattern of international transport costs over time, using information contained in the US imports flows over 1974-2013. First, we document the importance of the pe...

] Les déterminants du stress professionnel ressenti : une estimation par la...

Archive ouverte: Article de revue

Vaillant, Nicolas Gérard | 2010

International audience

Understanding how experts rate cigars: a ‘havanometric’ analysis

Archive ouverte: Article de revue

Vaillant, Nicolas Gérard | 2011-09-14

International audience

New Firm Survival: Isolating the Role of Founders’ Human Capital in Account...

Archive ouverte: Article de revue

Cauchie, Grégoire | 2016-06

International audience

La dissuasion des homicides volontaires

Archive ouverte: Article de revue

Vaillant, Nicolas Gérard | 2011

International audience

Chargement des enrichissements...