Farm pluriactivity: a reading through business models approach. La pluriactivité agricole sous l'angle des business models

Archive ouverte : Communication dans un congrès

Chaillard, Marine | Foued, Cheriet | Djouak, Amar | Ceriani, Clarisse

Edité par HAL CCSD

Session E1 - Modèles d'affaires. National audience. New agricultural business models are emerging due to recent changes in agriculture. Farm pluriactivity implies both the management of a farm and a professional activity outside the farm. Because of the constraints associated with the management of two activities, the viability of this type of system is questionable. An analysis of 13 case studies of pluriactive farmers in the Nord-Pas de Calais region using a "Business Model" approach allowed to identify characteristics of activities, resources, income fl ows and value propositions of these pluriactivities. A typology based on the value proposition allowed to distinguish 4 types of Business Models of agricultural pluriactivity according to the positive externalities created. . De nouveaux business models agricoles émergent du fait des mutations du monde agricole. La pluriactivité agricole implique en parallèle la gestion d’une exploitation et d’une activité professionnelle en dehors de cette dernière. Du fait des contraintes associées à la gestion de deux activités, la viabilité de ce type de système questionne. Une analyse par une approche « Business Model » de 13 études de cas d’agriculteurs pluriactifs du Nord-Pas de Calais a permis d’identifier les caractéristiques des activités, les ressources, les flux de revenus et les propositions de valeur de ces pluriactivités. Une typologie par la proposition de valeur a permis de distinguer 4 types de Business Models de pluriactivité agricole qui répondent à des externalités positives créées.

Consulter en ligne

Suggestions

Du même auteur

Une typologie agricole au service de la définition de politiques locales te...

Archive ouverte: Communication dans un congrès

Djouak, Amar | 2016-03-17

International audience. This work aims at exploiting a set of data collected from a prospective agricultural diagnosis conducted on the Community of Communes of Desvres-Samer (CCDS) in Pas-de-Calais (France). Agricu...

Du même sujet

Customers as creative resources: their influence on firm freedom

Archive ouverte: Article de revue

Plé, Loïc | 2015-07

International audience. Purpose – Researchers and practitioners usually consider that integrating customers in firms’ business models comes with positive consequences. However, customer integration may also detrimen...

"Business model thinking", business ecosystems and platforms: the new persp...

Archive ouverte: Article de revue

Demil, Benoît | 2018

International audience. Business model has allowed strategic management to depart from the “one best way” of traditional approaches, integrating the various ways to deploy resources, to create and capture value. Hen...

Nos moulins : Flandres Hainaut Cambrésis / Jean Bruggeman, illustré par 65 ...

Livre | Bruggeman, Jean (1943-....). Auteur | 1971

Nord Pas-de-Calais : produits du terroir et recettes traditionnelles / Cons...

Livre | 1994 - Nouv. éd. augm.

La population de la région Nord-Pas de Calais : étude géographique / Pierre...

Livre | Thumerelle, Pierre-Jean (1943-....). Auteur | 1982

Histoire des provinces françaises du Nord. 1, De la préhistoire à l'an mil ...

Livre | Desmulliez, Janine (1946-....). Auteur | 1988

Chargement des enrichissements...